Laat stress je leven niet overheersen

Leer om te gaan met stress en ontdek onze diensten die stressverlagend werken

Wat gebeurt in je lichaam als je teveel stress hebt  en hoe kan je er iets aan doen ?

Stress, opgebrand zijn, uitgeblust gevoel, emotioneel verward zijn, de bomen door het bos niet meer zien zijn allemaal gevoelens en omstandigheden die ons dagelijks welbevinden vertroebelen. Hoe komt dit ?

Negatieve stress kan een mens ziek maken.  Belangrijk is dat je niet te lang blootgesteld wordt aan stress want dit heeft altijd een negatief effect op je prestaties en je welbevinden.

Wat gebeurt er in je lichaam tijdens een stressreactie ?

  1. je stressreactie vraagt heel veel energie van je lichaam
  2. je verteringsstelsel krijgt minder energie en je eten verteert minder goed
  3. maag- en darmklachten komen dikwijls voor
  4. je gaat minder of juist meer eten/snoepen
  5. je immuunsysteem krijgt minder energie waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes
  6. je wordt ontzettend moe
  7. je bloeddruk verhoogt
  8. je krijgt hoofdpijn, migraine
  9. je maakt fouten die je anders niet zou maken
  10. je wordt kortaf, humeurig, achterdochtig
  11. je ziet geen uitweg meer
  12. je wordt emotioneler
  13. je ziet de samenhang niet meer, je verliest het overzicht
  14. je kan een burn-out oplopen als de stress blijft aanhouden
Methoden  om  de stress terug te dringen :

VOETMASSAGE EN/OF VOET REFLEXOLOGIE

De voet is de spiegel van de mens. Alle organen en lichaamsdelen zijn door energiestromen met bepaalde reflexgebieden in de voet verbonden. Door het op een bepaalde manier masseren van deze gebieden (zones) gaan er reflexen via energiebanen naar de organen of orgaanstelsels die met de reflexzones van de voeten corresponderen. Zo wordt de energie in balans gebracht en komt er opnieuw rust.

HANDMASSAGE EN/OF HAND REFLEXOLOGIE

Sommigen worden niet graag aan de  voeten aangeraakt. Net zoals op de voeten, zijn alle organen en lichaamsdelen door energiestromen met bepaalde reflexgebieden op de handen verbonden. Hier wordt de massage op dezelfde wijze toegepast als op de voeten, en kan de energie opnieuw in balans komen en rust brengen.

RELAXATIE – & ADEMHALINGSOEFENINGEN

Bij stress ga je verkeerd ademen :   je ademt dan  heel oppervlakkig en hoog. Door langzamer  en dieper (buikademhaling) te gaan ademen, word je opnieuw rustig en komt er meer zuurstof in je bloed. Kalmte treedt op en je kan weer verder. Door begeleide relaxatieoefeningen leer je je te ontspannen en weer tot jezelf te komen.

STOELMASSAGE

Stress maakt dat je je spieren opspant. Om de spanning, die zich vooral vastzet op je schouders, je rug, je nek, te verlichten, bewerken we enkele drukpunten op deze plaatsen zodat je spieren weer loskomen en je er wat meer ontspannen kan bij zitten.

WAT KAN JE ZELF DOEN  om je stress in aanvaardbare banen te leiden :
  1. neem geen werk mee naar huis : je avonden en weekenden zijn voor jou en je gezin
  2. delegeer taken als het kan
  3. werk aan een ordelijk bureau, ruim regelmatig op, organiseer jezelf
  4. maak een planning om drukke periodes aan te kunnen
  5. wees realistisch in je deadlines
  6. maak een to-do lijst en streep door wat je al gedaan hebt
  7. leer “neen” zeggen, wees assertief
  8. eet niet aan je bureau en neem er de tijd voor
  9. eet licht, vermijd zware maaltijden
  10. drink veel water, laat koffie en zwarte thee
  11. eet fruit in plaats van snoep
  12. eet ’s avonds thuis veel groenten; mijd fastfood, kant-en-klare maaltijden
  13. onderhoud je sociale contacten met je vrienden, kennissen, familie
  14. deel je stresservaringen met collega’s, zoek iemand met een luisterend oor
  15. ga op tijd slapen : een nachtrust van 8 uur is geen overbodige luxe
  16. mijd alcohol en koffie, drink kruidenthee of een glas warme (choco)melk
  17. lees een goed boek, mediteer, sport
  18. vermijd slaappillen en kalmeringsmiddelen