Water

elke dag water drinken

Water drinken is dagelijks nodig

Het is belangrijk om voldoende te drinken doorheen de dag.

Ons lichaam bestaat zo’n 70% uit water.  Het is daarom nodig om voldoende gehydrateerd te blijven, zo niet ontstaat vermoeidheid.

Dagelijks verlies je gemiddeld zo’n 2 liter vocht door zweten, ademhalen, urine en ontlasting. Drink daarom voldoende water om je vochtbalans op peil te houden.

Vocht is belangrijk :

  • regelt je lichaamstemperatuur
  • helpt je darmen bij de opname van voedingsstoffen
  • transporteert voeding- en afvalstoffen door je lichaam
Drink je te weinig, dan krijg je last van uitdrogingsverschijnselen, je lichaam gaat in stress wat slecht is voor je hart en je algehele gezondheid.
Te veel drinken is ook niet goed, want als je extreem veel en snel achter elkaar water drinkt, kan een watervergiftiging optreden. Je nieren kunnen 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.

Aan de hand van de kleur van je urine kan je checken of je voldoende heb gedronken. Je kleur van urine moet heel lichtgeel zijn.

Bereken snel hoeveel je moet drinken

Met deze formule kan je bepalen hoeveel water je op een dag zou moeten drinken :  0,03 x je lichaamsgewicht, dus weeg je vb 60 kg, dan drink je best 1,8 liter water per dag.

In volgende gevallen moet je meer drinken :
  • Bij ziekte en koorts moet je extra water drinken om je lichaamstemperatuur te helpen herstellen.
  • Heb je last van buikloop, verlies je veel vocht en is het dus belangrijk om veel te drinken.
  • Als je intensief sport, zweet je veel meer en verlies je wel tot een liter extra vocht per uur

Tip

Zet een fles met water op je werkplek zodat je eraan herinnerd wordt om te drinken.  Doe er eventueel een muntblaadje of een schijfje citroen of komkommer in om het een ander smaakje te geven.